MENAHAN APA-APA YANG MENYAKITKAN

Allah Ta'ala berfirman:

"Dan orang-orang yang menahan kemarahan dan yang memaafkan kepada orang banyak dan
Allah itu mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan," (ali-lmran: 134)

Allah Ta'ala juga berfirman:

"Dan niscayalah orang yang berhati sabar dan suka memaafkan, sesungguhnya hal yang
sedemik'ian itu adalah termasuk pekerjaan yang dilakukan dengan keteguhan hati." (as-Syura: 43)

Dalam bab ini Hadis-hadisnya adalah sebagaimana Hadis-hadis yang diterangkan
dalam bab di muka sebelum bab ini.

646. Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya ada seorang lelaki berkata: "Ya Rasulullah,
sesungguhnya saya itu mempunyai beberapa orang kerabat, mereka saya hubungi - yakni
dipereratkan ikatan kekeluargaannya, tetapi mereka memutuskannya, saya berbuat baik
kepada mereka itu, tetapi mereka berbuat buruk pada saya, saya bersikap sabar kepada
mereka itu, tetapi mereka menganggap bodoh mengenai sikap saya itu." Kemudian beliau
s.a.w. bersabda: "Jikalau benar sebagaimana yang engkau katakan itu, maka seolah-olah
mereka itu engkau beri makanan abu panas -yakni mereka mendapat dosa yang besar sekali.
Dan engkau senantiasa disertai penolong dari Allah dalam menghadapi mereka itu selama
engkau benar dalam keadaan sedemikian itu." (Riwayat Muslim)

Syarah Hadis ini sudah terdahulu dalam bab Mempereratkan ikatan kekeluargaan -
lihat Hadis no. 318.


Riyadhus Shalihin – Taman Orang-orang Shalih